De ontwikkeling van vormgeving/design, deel II

Deze serie van 4 lezingen is een vervolg op de lezingen cyclus Arts & Craft, die in het najaar van 2024 is gegeven.
Elke lezing duurt ongeveer twee uur (met een pauze) en wordt begeleid door vele afbeeldingen.

De ontwikkeling van de vormgeving/design deel II

In de eerste lezing van deel II staat het leven en werk van de veelzijdige Engelsman ‘William Morris’ centraal.

Geconfronteerd met de slechte vormgeving van de  industriële producten, riep Morris op tot een terugkeer naar het handwerk.

Hij was de leidende figuur binnen de ‘Kunsten & Ambachten beweging’( Arts & Crafts movement). Hun werk was van grote invloed op de ontwikkeling van de industriële vormgeving. We bekijken o.a. interieurs, behang-en stofontwerpen, tapijten en meubels van de hand van deze meester en zijn collega’-ontwerpers.   

 

De tweede lezing gaat over ‘Charles Rennie Mackintosh “& Co.”, architectuur en design in Glasgow rond 1900’.

De architect en ontwerper Charles Rennie Mackintosh kunnen we beschouwen als dé exponent van de Schotse Art Nouveau.

Mackintosh maakte deel uit van de zogeheten “Four of Glasgow”; een kleine, zeer actieve groep ontwerpers. Deze artistieke mensen kwamen met nieuwe, uiterst originele vorm-en decoratieconcepten op het gebied van architectuur en interieurdecoratie in de conservatieve Victoriaanse tijd. De ontwerpen van Mackintosh zullen in deze lezing centraal staan, waarbij nader ingegaan zal worden op een aantal invloeden die zijn werk ondervonden heeft.

Naast architectuur, waaronder b.v. zijn beroemde “Glasgow School of Art”, zullen ook allerlei interieurontwerpen de revue passeren, o.a. die voor Miss Cranston’s Willow Tea Rooms.

 

In de derde lezing komt de vormgeving in Wenen rond 1900 ter sprake, waarbij de ontwerpen van de ‘Wiener Werkstätte’ aan bod komen, waarvan architect/ontwerper Josef Hoffmann de meest bekende werd. Vervolgens bespreken we de ‘Deutsche Werkstätte’ (1906) en de ‘Deutscher Werkbund’ (1907). Zij ondernamen pogingen in Duitsland om een brug te slaan tussen ambacht en industrie en een nieuwe, sobere ontwerpstijl te ontwikkelen. Men produceerde voor een groot deel met machines.

 

In de vierde lezing staat het ‘Bauhaus’ centraal. Dit was een soort kunstacademie die in 1919 in Weimar (Duitsland) werd opgericht door de architect Walter Gropius en vervolgens ook nog in Dessau en Berlijn gevestigd was. Een belangrijk streven was dat de status van de ambachten meer gelijkgetrokken moest worden met die van de kunsten. Er moest weer meer verbinding ontstaan tussen kunst en ambacht/handwerk. Dit zouden we kunnen zien als een onverhuld eerbewijs aan de Engelse ‘Arts & Crafts movement’.  

Vervolgens gaan we nog in op het ‘functionalistische /modernistische’ werk van de Franse architect ontwerper Le Corbusier en de Ierse ontwerpster Eileen Gray.

 

 

 

Direct inschrijven

Wie wat waar wanneer

Docent(en)
Peet Hiddink
Locatie
Unieke locatie in Boskoop
Kosten
€ 87,50
Aantal deelnemers
minimaal 10 en maximaal 12
Dag en tijd
dinsdagavond van 20.00 - 22.00 uur
Data
25 nov, 2 dec, 9 dec, 16 dec

Meer over

Reacties zijn gesloten.